Posilovani.net  
 Posilovani.net - Domů - Odpovědět - Statistika - Registrace - Hledat -


forum.posilovani.net / Výživa / Náhrada jídelníčku
Autor Zpráva
vtx

Člen
# Zasláno: 28 Čvn 2011 20:03


Zdravim dal by se jidelníček nahradit (vim ze to nikdy nebute to samé jako normální strava) nějakým proteinovým nápojem nebo něčím takovým ? Vůbec se v tom nevyznam. Diky
tetsuo

Člen
# Zasláno: 28 Čvn 2011 23:12


Jasně, že to jde nahradit, je to velmi běžné. Pokud je tekutá sportovní výživa dobře dělaná, může být klidně i půl na půl s jídlem. 3-4 nápoje a 3-4 klasická jídla.

V jistých ohledech bývá tekutá sportovní výživa i lepší než jídlo.


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
vtx

Člen
# Zasláno: 29 Čvn 2011 08:28


a mohl by jsi mi prosimtě doporučit něco ... rači bych to nechal na odborníkovi. Je mi 17 važím 74kg, výška 183cm a budu ted dělat "Trénink na nabírání svalů pro mírně pokročilé náctileté cvičence". Diky
tetsuo

Člen
# Zasláno: 29 Čvn 2011 09:49


Já ale nejsem nezávislý odborník (a ostatně nikomu oficiálně necpu ani svoji odbornost). Prodávám sportovní výživu jedné firmy a řídím se v zásadě její metodikou. Proto většinu ostatních produktů beru jako spíše "méně promyšlené."


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Levandule

Člen
# Zasláno: 6 Čvc 2011 09:56


V případu nahrazování normální stravy suplementy bych byl opatrný. Suplement ti nikdy nenahradí 100 procentně normální jídlo. Kvalitní strava obsahuje kromě základních složek jako sach.,bílk.,tuky,..i další kooperující složky, které v suplementu prostě nejsou.
Mluvím o kvalitní stravě ne smažený sýr s hranolkami k obědu. Pak je suplement mnohdy opravdu lepší variantou.
Suplement má podle mě tedy smysl používat v případě, kdy není možná volba kvalitního jídla popř. jako doplněk stravy, ale ne její náhrada.
tetsuo

Člen
# Zasláno: 6 Čvc 2011 17:08


To je dost zastaralý pohled na věc, který nezohledňuje, že:

a) existují věci jako meal replacement powders (MRP), což jsou plnohodnotné náhražky stravy; jinými slovy, nejsou to žádné doplňky stravy, ale prostě tekutá výživa; v mnoha ohledech dokonce lepší než běžná strava (stravitelnost, využitelnost, cena, rychlá příprava i konzumace...)

b) spousta jídel je nekvalitních a zajistit si kvalitní suroviny je těžké

c) z hlediska sportovní výživy je nemožné dostat do sebe dost vitamínů a minerálů z normální stravy, tudíž normální strava je v tomto ohledu pouze BONUS k přípravkům s vitamíny a minerály. V tomto ohledu je to přesně naopak, strava je doplňkem.

Z toho všeho plyne, že při vysoké fyzické zátěži je naprosto v pořádku pokrýt klidně polovinu (i více) denního příjmu makroživin (bílkoviny, sacharidy, tuky) z tekuté sportovní výživy a pokrýt drtivou většinu potřeb mikroživin z vitamínových a minerálních tablet/kapslí.

Jistý malý problém mohou dělat různé fytoživiny nutné k využívání vitamínů a minerálů, příp. obecne látky, které jsou metabolickými katalyzátory, optimizéry a startéry. Vtipné je, že nejvíc jich je opět v koncentrovaných doplňcích stravy.
Čili "koktejl s bílkovinami, sacharidy a tuky + syntetické vitamíny a minerály v tabletách + koncentrované metabolické katalyzátory, optimizéry a startéry v tabletách" naprosto dokonale nahrazují stravu, dokonce jsou mnohem lepší.

Jediná otázka je, jaký podíl v celkové výživě budou tyto výrobky mít. (To závisí dost na individuální trénovanosti a finančních možnostech jednotlivce.)

Tvrzení "doplňky jsou jen doplňky" patří hluboko do minulého století, kdy, mimochodem, plodiny zemědělské výroby byly často (ne vždy) kvalitnější než dnes - čili se z normální stravy dalo získat relativně dost potřebných látek. Ale fakt nežijeme na začátku nebo v půlce 20. století a optimální lidská výživa se zjevně začíná ubírat trochu jiným směrem... A sportovní výživa se tudy ubírá už dávno.


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Levandule

Člen
# Zasláno: 6 Čvc 2011 19:30


Ahoj, nemyslím si, že to zastaralý pohled na věc, ale naopak. Jde o to, kdo se jakým směrem chce dát. Zda cestou MRP (už z názvu náhražka, čili jídlo nahrazuje) nebo kvalitní, přirozenou stravou.

a) MRP je podle mě použitelné v případě, že kvalitní strava není opravdu k dispozici. MRP se používá i ve źdravotnictví u těžce nemocných pacientů, kteří nejsou schopni přijímat stravu normální cestou. Nedovedu si představit člověka, který by na této stravě vydržel delší dobu. Pokud je to naprosto plnohodná náhražka, tak by to neměl být problém, ne? Problém je i tekutost. Takže co je lepší kuře s rýží nebo MRP? Já jsem pro kuře.

b)Ano, některá jídla jsou nekvalitní, ale výběr je vždy na nás nehledě na to, že spoustu si toho můžeme připravit sami, což je v posilovaní a fitness celkem normální věc. Při dnešním výběru potravin není rozhodně těžké sehnat kvalitní suroviny. Nemusí to být zrovna BIO, ale kvalitní suroviny najdeš v každém supermarketu.

c)Pokud člověk nedělé sport na opravdu profesionální úrovni, dávky vitamínů a minerálů získá normální stravou. Naopak při neodborném braní vitamínů a minerálů se může stát, že nadbytek jednoho vitamínu (minerálu) způsobí nedostatek druhého. Další otázka je využitelnost takovýc´h to výrobků atd..

Ano - toto vše (MRP, vitamíny, minerály) lze doporučit při vysoké fyzické záteži jinak to není potřeba.

Doplňky jsou pouze doplňky a podle toho by měly být také brány. Doplňují běžnou stravu, pokud je to potřeba. Souhlasím s názorem, že dříve byly plodiny kvalitnější bez tolik používané chemie, jiným způsobem zpracování atd. Naštěstí dnes už lze čím dál více sehnat potraviny kvalitní (maso z malochovů, nemodifikované suroviny...), které tyto látky opět obsahují. Otázka kam se ubírá současná výživa? Doufám, že zpět k "přirozenosti" - bez chemie, konzervantů, náhražek. Otázka sportovní výživy je něco jiného.
tetsuo

Člen
# Zasláno: 6 Čvc 2011 20:01 - Změnil/a: tetsuo


a) MRP mají svůj účel při zátěži obnášející 3 a více intenzivních tréninků týdně. Je docela dobře zjištěno už od 60. let, že pak se výrazně zhoršuje schopnost organismu přijímat živiny z normálního jídla. Tudíž se pak musí jíst jídla opravdu hodně a to pak vede k dalším problémům.

Nikde taky netvrdím, že "tekutá sportovní výživa" (a tento termín je správnější než "doplňky stravy") může nahradit jídlo na 100 %, protože to odporuje psychologickému nastavení (lidé jsou zvyklí kousat a střídat slané a sladké chutě). Neodporuje to ani ničemu fyziologickému.
Tvrdím ale, že makroživiny lze bez problémů pokrýt 50/50 nebo i klidně 60/40 ve prospěch sportovní tekuté výživy v poměru k normální stravě. A je výhodné časově i finančně. A za ušetřené peníze si člověk může koupit a dobře připravit a vychutnat opravdu kvalitní jídlo.

b) Jak říkám, problém je v ceně, ustavičné nutnosti vybírat, v čerstvosti (spousta věcí se musí nakupovat denně, což je otrava), domácího zpracování atd. MRP tohle výrazně šetří.

c) "Pokud člověk nedělé sport na opravdu profesionální úrovni, dávky vitamínů a minerálů získá normální stravou." - Bohužel to není pravda. 1) spotřeba vitamínů obrovsky stoupá i u běžného cvičení (oxidací organismu), b) v potravinách je dnes tak málo živin, že deficitem většiny minerálů a spousty vitamínů trpí většina populace. (Druhá věc je, že se nesportující lidé zbytečně dávkují multivitamíny.) Tady nejde o horší kvalitu ve smyslu "dnes se používá více chemie" (o tomhle fakt nemluvím), problém je v tom, že v půdě je málo minerálů a plodiny nezrají dost dlouho, takže je tam málo vitamínů. Rozdíly v tom, co bylo před 50 lety a dnes, jsou alarmující.

"Naopak při neodborném braní vitamínů a minerálů se může stát, že nadbytek jednoho vitamínu (minerálu) způsobí nedostatek druhého."
- U vitamínů prakticky nic takového nenastává. Snad jen u antioxidantů, kdyby výrazně převládalo C/E a druhé nebylo prakticky vůbec přítomno, se jedno může stát superoxidantem, což je průser. Megadávky vitaminu C, způsobují vylučování pyridoxinu, ale pyridoxin do sebe sportovci hrnou lopatou. (Nebo měli by.) Čili problém není.
- U minerálů si tělo udržuje poměrně dobře samo minerální rovnováhu. Deficit zinku má většina lidí, pokud ho začnou brát, nestává se, že by si způsobovali problémy s nedostkem mědi, o čemž zbytečně varovně píše. Meď je ve vodě a sportovci pijí hodně. Opět pseudoproblém.
Vápník prakticky nejde předávkovat. Může nastat mírný antagonismus s hořčíkem, ale stačí znát jednoduché pravidlo, že se nemají brát najednou, případně vápník před a hořčík po tréninku.
(Jiná věc je, že moc nepomáhá suplementace čistým vápníkem, ale ideální je kombinace s fosforem, laktózou a kolagenem. Stejně tak hořčík líp funguje spolu s draslíkem a selen spolu s jodem - ale to se běžně u těch multiminerálů řeší.) Moc dalších věcí mě nenapadá, a fakt to není problém - ten kdo suplementuje vitamíny a minerály, tak má vědět, co dělá.

Využitelnost - pokud pominu oxidy minerálů se špatnou využitelností, tak organické vazby (které na trhu převládají) jsou v pohodě, čili je zbytečné to řešit.
________________________________

Otázka kam se ubírá současná výživa? Doufám, že zpět k "přirozenosti" - bez chemie, konzervantů, náhražek. Otázka sportovní výživy je něco jiného.
Ubírá se k tomu, že lidstvu nestačí klasické zdroje, na které byli dlouhodobě zvyklí, a začnou víc jíst mořské řasy, hmyz, uměle pěstované maso apod. (Už se k tomu fakt schyluje a pokud se to rychle nevyřeší, tak nastane celosvětový kolaps.) K tomu všemu položily základy i výzkumy ohledně doplňků stravy a komplexních náhražek stravy.

A na tomhle fóru řešíme primárně sportovní výživu. Ne obecně zdravou výživu. Lidi, co sem chodí, tak po práci nejdou meditovat do parku, ale makat do posilovny. A tam pak nepomůže dát si sklenici čerstvé zeleninové štávy a sklenici biomléka. (Což uvádím jako takový příklad potréninkové výživy v duchu racionální stravy. Pokud se někdo jde jen tak protáhnout, tak ok, pokud zvedá těžší váhy ve více sériích, tak se z této "přirozené stravy" moc nezregeneruje.)

Nepropraguju tekutou výživu jako nějaký "amarouny budoucnosti". Jsem samozřejmě zastánce toho, aby se jedlo více bio, případně tzv. funkční potraviny (třeba ryby nebo vajíčka pěstovaný tak, aby měly co nejlepší poměr omega 3 a 6).
Ale když se mě někdo ptá, jestli raději "kuře, nebo MRP", tak teda při vědomí toho, jak se pěstuje 99 % kuřat na trhu, dám přednost MRP.

Jednoduše, dám si denně dobrej oběd a dobrou večeři a nějaký malý jídlo během dne (každý z nich si dokonale vychutnám), a zbytek pokryju tekutou výživou a tabletama. Tohle mi nepřipadá nijak extrémní, ale naopak racionální a ekonomický i ekologický.
Kdykoli jsem jedl víc normálního jídla, bylo mi akorát zle, byl jsem opuchlej v obličeji, měl jsem ustavičně nafouknutý břicho a byl jsem malátnej. Jakmile jsem to srovnal ve prospěch tekuté výživy, nemám problémy se zažíváním, ospalostí a kvalita tréninku jde nahoru. (Upozorňuju, že tyhle problémy jsem začal pociťovat v době, kdy jsem se v objemu dostal nad 115 kilo. 80kiloví lidé tyhle problémy asi tak často nemají.)

Namísto běžných 3-4 tréninků týdně jsem to díky MRP (a dalším věcem) vyšponoval na 6-7 tréninků týdně (běžně s takovými 50-60 sériemi na v jednom dni za 90-120 minut) bez problémů s regenerací nebo výraznou bolestivostí svalů. Dřív jsem míval svalovku i po 30 sériích za hodinu, teď jen na druhý den cítím jen takovou mírnou ztuhlost.
Takže, když mi někdo začne vykládát, že "doplňky jsou jen doplňky", tak vím, že to sice může myslet dobře, ale chybí mu praktické zkušenosti a v podstatě neví, co mluví.

(POZN: PŘÍSPĚVEK BYL HODNĚ EDITOVÁN)


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Levandule

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 07:52


Většinou souhlasím, v něčem se neshodneme, ale od toho je diskuze a forum :=). Nabízí více pohledů na věc a to je dobře. Určitě se rád přiučím, neboť mě tato problematika výživy a fitness dost zajímá.
tetsuo

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 10:18


Moje zkušenost je, že existuje řada trenérů a dokonce i výživových poradců, kteří neuznávají koncept "sportovní výživy", případně se mu nevěnují a jsou přesvědčení, že stačí jednoduše racionální výživa a k tomu občas přidat nějakou jednotlivou látku.
Při uvažování o "sportovní výživě" se zapojuje mnohem komplexnější počítání a předpokládají se významné změny ve fungování metabolismu oproti necvičící populaci.


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Levandule

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 13:51


OK - beru to. Chtěl jsem se zeptat, jak je to s oxidací organismu při cvičení? K čemu dochází, jak se to odrazí na spotřebě vitamínů, minerálů. Je tedy vhodné zařadit doplňování vit.+min. - vezme me např. jedince, který cvičí v posilovně 3x týdně + mezi tím 2x aerobní aktivitu (kolo, squash).
tetsuo

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 17:23


Nejvíc se oxiduje vitamín C.
Při vyšší spotřebě bílkovin významně stoupá spotřeba pyridoxinu.

Vycházím hlavně z tohoto:
http://home.bodytest.cz/index.php/component/conten t/article/35-clanky/176-jak-davkovat-vitaminy-pro- sportovce


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
PetrV

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 19:48


čau tetsuo , chtěl bych si koupit tenhle protein

http://www.eshop.bodytest.cz/index.php?page=shop.p roduct_details&flypage=flypage.tpl&product_id=55&c ategory_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=53

jako doplněk stravy při sacharidových vlnách , že bych si tenhle protein dával 1x denně po 50g. (v nízko sacharidové dny)

Myslíš . že by to šlo , a že bych se třeba po tom nenafoukl?
tetsuo

Člen
# Zasláno: 7 Čvc 2011 21:12


50 g je takový ta nejvyšší doporučená dávka, která se bez problémů stráví, pokud se bere místo snídaně, oběda nebo večere. Pokud by sis dal 50 g proteinu třeba 2-3 hodiny po velkém obědě, můžou být nějaké malé problémy s trávením.

Jinak je ten protein dělaný z velmi rychle stravitelných složek a navíc v něm nejsou jedlé gumy (guar, xantham), které zpomalují vstřebávání.


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Levandule

Člen
# Zasláno: 8 Čvc 2011 09:37


Stojí za přečtení
http://www.sck.ic.cz/Vyziva_soubory/strava_sport.p df
tetsuo

Člen
# Zasláno: 8 Čvc 2011 10:02


Jo, v zásadě známý a správný věci utříděný do jednoho textu. Otázka zůstává, co to je ten rekreační sport.


Nový web a fórum o posilování: http://www.body-test.cz/cs/
Vaše odpověď
Tučné  Kurzíva  Podtržené  Odkaz na obrázek  Insert YouTube video   URL    vypnout *Co to je?


   :) ;) :-p :-( :-D smirk :up: :down: :up2: :hi: :clapping: :handshake: :smile: :tease: :wait: :giggle: :winking: :laugh: :cool: :confused: :nodding:
Další smajlíci Zakázat smajlíky
» Uživatelské jméno  » Heslo 
Do diskuse mohou přispívat jen registrovaní uživatelé. Zadejte své přihlašovací jméno a heslo, nebo se zaregistrujte.

[ANTISPAM] Zadejte pismeno "J" zde:
 
Právě online: Hosté - 1
Členové - 0
Nejvíce uživatelů online: 299 [4 Dub 2017 04:49]
Hosté - 299 / Členové - 0


Powered by forum software miniBB™ © 2001-2007
TOPlist